Podatek katastralny w Unii Europejskiej

podatek katastralny w Unii Europejskiej

Podatek katastralny stanowi jeden ze sposobów opodatkowania nieruchomości. Wielkość podatku uzależniona jest od wartości katastralnej nieruchomości, czyli wartości wyliczonej specjalnie dla potrzeb tego podatku. Najczęściej jako wartość katastralną przyjmuje się wartość rynkową. Inna możliwość to np.: wartość czynszowa, czyli ustalona na podstawie dochodowości nieruchomości - czynszu, jaki można uzyskać z najmu.

W naszym kraju nie wprowadzono tego sposobu opodatkowania nieruchomości, lecz trwają prace nad uporządkowaniem i modernizacją Ewidencji Gruntów i Budynków, Ewidencji Podatkowej Nieruchomości oraz Ksiąg Wieczystych w poszczególnych gminach, co pozwoli na stworzenie pełnego katastru nieruchomości w Polsce. Dopiero gdy to nastąpi, będzie możliwość wprowadzenia podatku katastralnego.

A jak to wygląda w innych krajach Unii Europejskiej?

Natomiast w innych krajach Europy, opodatkowanie nieruchomości według wartości, a nie według powierzchni, występuje bardzo często i to od dawna. Oto kilka sposobów obliczania wysokości podatku obowiązujących w Europie:

 

Podatek katastralny występuje nie tylko w Unii Europejskiej ale także w innych krajach, np: w Japonii, Chinach, USA, Kanadzie, krajach Ameryki Łacińskiej, Turcji. Istnieją też kraje, gdzie podatek od nieruchomości w ogóle nie występuje, np.: Węgry, Malta, Dania.

Reasumując:

W większości państw członkowskich Unii Europejskiej, a także w niektórych krajach poza Unią podatek katastralny istnieje od dziesiątków lat, stawki tego podatku nie są bardzo wysokie w relacji do zarobków w tych krajach. Istnieją jednak wyjątki, gdzie podatek ten stanowi znaczne obciążenie dla właścicieli, np.: Węgry czy Hiszpania.

 

Zastosowanie:

  1. Masz zamiar kupić nieruchomość poza Polską i zastanawiasz się, jakie obciążenia wiążą się z posiadaniem nieruchomości w danym kraju.
  2. Nabywasz nieruchomość w Polsce i obawiasz się, czy w przyszłości będzie Cię stać na opłacanie podatków związanych z jej posiadaniem - jest bowiem bardzo prawdopodobne, że w naszym kraju zostanie wprowadzony podatek katastralny w wysokości zbliżonej do obowiązujących w Unii.

 

Podstawa prawna:

 

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Twoje Biuro Rachunkowe we Wrocławiu

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

W działalności ogromnej większości przedsiębiorców przychodzi taki moment, kiedy postanawiają powierzyć prowadzenie swojej dokumentacji księgowej fachowcom. I wtedy pojawia się dylemat - jak wybrać dobre biuro rachunkowe? Na co zwracać uwagę?

Sama decyzja o konieczności rozpoczęcia współpracy z profesjonalnym biurem rachunkowym często pojawia się już w momencie rozpoczynania przez nas działalności gospodarczej. Często bywa też tak, że przez kilka-kilkanaście miesięcy radzimy sobie sami, ale w pewnym momencie dochodzimy do wniosku, że kosztuje nas to zbyt dużo czasu i nerwów, czy aby wszystko dobrze rozliczyliśmy?

Niezależnie od czasu, kiedy pojawia się ten problem powód jest zwykle ten sam - brak dostatecznej wiedzy i czasu na zajmowanie się tematem nie związanym ściśle z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Przecież dość łatwo można dojść do wniosku, że czas "tracony" na samodzielną obsługę księgową własnej firmy możemy wykorzystać dużo bardziej produktywnie i w tym czasie zarobić więcej pieniędzy niż "zaoszczędzimy", unikając pomocy biura rachunkowego

Powierzenie prowadzenia swoich finansów komuś "z zewnątrz" wymaga poważnego rozważenia, czy ta osoba lub firma zasługuje na nasze zaufanie. Księgowość jest bowiem obszarem wymagającym wiedzy, rzetelności, terminowości, a przede wszystkim opartego na wzajemnym zaufaniu współdziałania biura z przedsiębiorcą. Nie trzeba zatem nikogo przekonywać, jak ważną sprawą jest wybór odpowiedniego biura rachunkowego. Moim zdaniem najważniejsze kryteria, jakimi powinien kierować się przedsiębiorca zastanawiający się jak wybrać dobre biuro rachunkowe, można ująć następująco:

1. Opinie klientów biura na temat współpracy:

W najbardziej komfortowej sytuacji znajduje się przedsiębiorca, który ma możliwość zasięgnięcia opinii od swoich znajomych. Jeśli jednak nie ma wśród swoich znajomych klientów biur rachunkowych, to powinien sumiennie sprawdzić referencje przyznane biurom rachunkowym przez ich klientów zamieszczone często na stronach internetowych różnych biur - w takiej sytuacji jednak powinien tych referencji przestudiować jak najwięcej. Warto też skontaktować się z ich autorami, oczywiście jeśli jest taka możliwość.

2. Długość działania biura na rynku:

Radzę wybrać biuro, które działa co najmniej od kilkunastu miesięcy, bo to gwarantuje spore doświadczenie we współpracy z przedsiębiorcami. Taki księgowy ma na pewno już spore doświadczenie w radzeniu sobie z ciekawymi i nietypowymi problemami, które mogą przerazić osobę początkującą.

3. Wielkość biura mierzona ilością obsługiwanych klientów:

W poprzednim punkcie wspomniałam o doświadczeniu. Ale przy sprawdzaniu jak wybrać dobre biuro rachunkowe warto też zwrócić uwagę jak wielu Klientów ma już analizowane biuro. Duże doświadczenie może wiązać się z dużą ilością obsługiwanych firm... a czy tego właśnie chcemy? Najbardziej polecam niewielkie biura - obsługujące od 20 do 50 klientów, bo taka ich liczba pozwala na poświęcenie każdemu Klientowi naprawdę dok ładnie takiej ilości czasu, jakiej potrzebuje. I gwarantuje, że jako Klienci biura rachunkowego nie będziemy czuć się lekceważeni.

4. Odbiór dokumentów w siedzibie przedsiębiorcy:

Warto wybrać dobre biuro rachunkowe, które oferuje taką usługę - pozwala to przedsiębiorcy zaoszczędzić czas potrzebny na dotarcie co miesiąc do biura z dokumentami, a ponadto wizyty w siedzibie przedsiębiorcy pozwalają na lepsze poznanie i zrozumienie przez biuro specyfiki działalności prowadzonej przez klienta. Ma to ogromne znaczenie dla rzetelności i jakości obsługi Klienta przez biuro, nie mówiąc już o szybszym rozwiązywaniu nietypowych problemów księgowych, które mogą się pojawić w trakcie współpracy.

5. Cena usług:

Z oczywistych powodów lepiej nie przepłacać, ale z kolei bardzo niska cena usług biura może sugerować, że albo obsługuje ono ogromną ilość Klientów lub też niedawno wystartowało i będziemy jednymi z pierwszych Klientów - a to może mieć wpływ na jakość tej obsługi.

6. Położenie:

Niewielka odległość i dobry dojazd z siedziby firmy do biura pozwalają oczywiście na minimalizację czasu potrzebnego na dotarcie co miesiąc do biura z dokumentami (zwłaszcza, jeśli biuro wymaga tego od przedsiębiorcy), ale powinno też oznaczać, że większość klientów biura znajduje się w obszarze działania tego samego Urzędu Skarbowego, co sugeruje że biuro doskonale wie, jak współpracować z tym konkretnym Urzędem Skarbowym w każdej dziedzinie. W chyba każdy się zgodzi, że to bardzo istotna kwestia.

7. Sympatia do właściciela lub pracownika biura:

To kryterium jest możliwe do zastosowania dopiero przy bezpośrednim kontakcie z osobą, która w przyszłości będzie współpracować z nami, jednak często już przy pierwszym spotkaniu jesteśmy w stanie ocenić, czy osoba ta jest sympatyczna, czy łatwo nam się porozumieć, czy jest szczerze zainteresowana rozwiązywaniem problemów klientów, czy mówiąc wprost "nadaje na tych samych falach".

Nie wspominałam tutaj o tak podstawowych sprawach jak właściwe zezwolenia i licencje, czy też posiadanie przez biuro rachunkowe polisy ubezpieczenia OC. Ale takie dokumenty powinno posiadać każde z analizowanych przez nas biur i brak któregokolwiek z nich powinien od razu dyskwalifikować takie biuro z dalszej analizy.

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Twoje Biuro Rachunkowe we Wrocławiu

Jeśli powyższy artykuł Ci się spodobał, poleć go proszę swoim znajomym i przyjaciołom:

Wyższe składki ZUS dla przedsiębiorców

Wyższe składki ZUSOstatnio w Internecie kilka razy trafiłam na informację na temat planowanej przez rząd zmiany systemu wyliczania składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Ponieważ informacje o możliwej wyższej składce ZUS pojawiły się na portalu www.podatki.biz oraz na stronie Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, wydaje się być wiarygodna.

Na razie jednak to chyba są tylko plany...

 O co konkretnie chodzi?

Według tych źródeł rząd planuje uzależnienie opłacania składek emerytalno-rentowych dla przedsiębiorców od ich rzeczywistego dochodu. Mówiąc wprost oznacza to wyższe składki ZUS dla przedsiębiorców. Górna granica podstawy to 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (ok. 8960 zł) - osiągnięcie przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w danym miesiącu dochodu na tym poziomie lub wyższego powodowałoby konieczność opłacenia składki emerytalno-rentowej w wysokości około 2400 zł. Planowana minimalna podstawa składki to minimalne wynagrodzenie dla umowy o pracę (1500 zł) - wtedy składka wyniosłaby około 400 zł.

Należy podkreślić, że uzależnienie składek ZUS od dochodu nie zwolni od obowiązku ich opłacania przedsiębiorców uzyskujących w danym miesiącu stratę z działalności gospodarczej - w takiej sytuacji i tak musieliby zapłacić składkę od minimalnego wynagrodzenia.

Nie udało mi się odnaleźć informacji na temat tego, czy projekt dotyczący zmiany sposobu wyliczania składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców przewiduje pozostawienie dwuletniego okresu preferencyjnych składek ZUS dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności, ale sądzę, że to udogodnienie nie zniknie, bo biorąc pod uwagę obciążenie jakim zapewne będą wyższe składki ZUS, byłby to dodatkowy element mocno demotywujący do zakładania działalności gospodarczej.

Zmiany na korzyść?

Czy dla kogoś powyższe zmiany mogą być zmianami na korzyść? Sposób wyliczania składek ZUS przewidziany w projekcie mógłby być korzystny jedynie dla tych przedsiębiorców, którzy działają już dłużej niż 2 lata, a mimo to nie osiągają dochodów przekraczających 60% przeciętnego wynagrodzenia, bo takie osoby płaciłyby składki niższe niż obecnie.

Wydaje się jednak, że nie dotyczyłoby to zbyt licznej grupy osób, ponieważ przedsiębiorca, który po dwóch latach działania na rynku osiąga tak mizerne dochody, nie traktuje raczej działalności gospodarczej jako podstawowego źródła dochodu, czyli utrzymuje się przeważnie z umowy o pracę, co powoduje, że składek społecznych z działalności gospodarczej nie płaci w ogóle. W każdej innej sytuacji uzależnienie wysokości składki ZUS od wysokości dochodu uzyskiwanego przez przedsiębiorcę spowodowałoby że przedsiębiorca z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie płacił wyższe składki ZUS niż obecnie...

Co dadzą przedsiębiorcom wyższe składki ZUS?

Wprawdzie można przypuszczać, że opłacane przed przedsiębiorców wyższe składki ZUS pozwolą oczekiwać w przyszłości wyższych świadczeń z ZUS, jednak biorąc pod uwagę, że:

składki ZUS traktowane są przez wszystkich nie jak inwestycja, ale jak kolejna danina wobec państwa.

Przedsiębiorcy wypracowujący dochody z prowadzonej działalności gospodarczej opłacają co miesiąc zaliczki na podatek dochodowym, którego wysokość zależy od osiąganego dochodu. Po wprowadzeniu składek ZUS zależnych od dochodu przedsiębiorcy uzyskujący dochód z działalności musieliby płacić coś na kształt dodatkowego podatku od dochodu.

Podsumowanie niepokojących wieści

Moim zdaniem taki sposób wyliczania wysokości składek ZUS może spowodować:

Zwłaszcza dwa ostatnie punkty mogą się w takiej sytuacji wydać bardzo interesujące. Ale to już temat na następne artykuły, które niebawem się pojawią - zapraszam serdecznie do śledzenia mojej strony oraz strona na Facebooku i Google+

Reasumując:

Wysokość składek ZUS uzależniona od dochodu może być korzystna dla niewielkiej grupy mało przedsiębiorczych przedsiębiorców. Dla znakomitej większości osób prowadzących działalność byłoby to wyłącznie dodatkowe obciążenie, a dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, byłby to bardzo poważny argument przeciw.

Źródła informacji:

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Twoje Biuro Rachunkowe we Wrocławiu

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Zwrot VAT za materiały budowlane - część 3

Problem:

Jakie dokumenty są podstawą do wystąpienia o zwrot VAT za materiały budowlane i jak je poprawnie wypełnić?

Dokumenty, jakie należy złożyć w urzędzie skarbowym ubiegając się o zwrot VAT:

  1. wniosek - można skorzystać z formularza VZM-1,
  2. odpowiedni załącznik do wniosku - można skorzystać z formularzy VZM-1A, VZM-1B lub VZM-1C,
  3. dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, jeśli inwestycja nie wymaga pozwolenia na budowę - kopia,
  4. pozwolenie na budowę, jeśli było wymagane - kopia,
  5. wszystkie faktury zakupu materiałów budowlanych ujętych w wykazie - kopie.

Należy rozpocząć od wypełnienia odpowiednich załączników do wniosku zawierających wykaz faktur dokumentujących zakupy:

  1. formularz VZM-1A służy do wykazania wydatków stanowiących podstawę do skorzystania z ulgi za lata 2004-2005,
  2. w formularzach VZM-1B i VZM-1C wykazujemy wydatki nie odliczone w ramach ulg mieszkaniowych:

- VZM-1B to spis wydatków opodatkowanych VAT wg stawki 22 %,

- VZM-1C to spis wydatków opodatkowanych VAT wg stawki 23 %.

W części B odpowiedniego załącznika powinny znaleźć się pełne numery faktur.

Jeśli nie wszystkie pozycje z danej faktury uprawniają do ubiegania się o zwrot VAT za materiały budowlane, należy wpisać tylko wybrane pozycje z faktury, a następnie sumę wydatków brutto (kwotę z VAT) z tych pozycji oraz - w odpowiedniej kolumnie kwotę podatku VAT.

Jeżeli jedna faktura dokumentuje zakup materiałów dla różnych rodzajów inwestycji - wymagającej pozwolenia na budowę i nie wymagającej, to kwotę VAT z faktury dzielimy i poszczególne jego części wpisujemy w odpowiednich kolumnach.

Jeśli w załączniku zabraknie miejsca na wpisanie wszystkich faktur, to pozostałe wpisujemy w następnym załączniku o tym samym symbolu (oznaczamy go nr 2 w poz. 3).

Należy pamiętać, że można ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane znajdujące się w wykazie materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane wyższą stawką podatku:

Wykaz materiałów budowlanych

Ponieważ wniosek o zwrot VAT dotyczy wydatków nie związanych z działalnością gospodarczą, należy pamiętać o tym, że we wniosku i w załącznikach wpisujemy nr Pesel wnioskodawcy (nie NIP). 

Zwrot VAT za materiały budowlane 1

Po wypełnieniu załączników przechodzimy do wypełniania wniosku VZM-1.

W poz. 5 wpisujemy kolejny nr wniosku w ramach danego pięcioletniego limitu.

Osoby, które w dacie poniesienia wydatków, pozostawały w związku małżeńskim, mają prawo do wnioskowania o  zwrot VAT za materiały budowlane do kwoty limitu, który przysługuje łącznie na oboje małżonków, dlatego mają obowiązek podać we wniosku dane obojga małżonków i oboje też muszą taki wniosek podpisać.

Jeśli małżonkowie rozliczają się w różnych urzędach skarbowych, to wniosek składa się w urzędzie jednego z małżonków, a drugi US należy zawiadomić o fakcie złożenia wniosku (na piśmie).

Adres, jaki należy umieścić we wniosku niekoniecznie musi być zgody z adresem realizowanej inwestycji - wpisujemy rzeczywisty adres zamieszkania wnioskodawcy. Adres małżonka wpisujemy tylko wtedy, gdy jest inny niż adres wnioskodawcy. 

Zwrot VAT za materiały budowlane 2

Następnie podajemy datę rozpoczęcia inwestycji oraz datę złożenia pierwszego wniosku w ramach danego pięcioletniego limitu.

W poz. 39 trzeba wpisać cenę 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłoszoną w kwartale poprzedzającym złożenie wniosku przez Prezesa GUS - cena za III kwartał 2011 r. wynosi 3988 zł i obowiązuje dla wniosków o zwrot VAT składanych w I kwartale 2012 r. 

Ogłoszenie Prezesa GUS o cenie 1m2

Wpisanie tej kwoty pozwala na wyliczenie wysokości interesujących nas limitów - najlepiej skorzystać z interaktywnego formularza dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów:

Formularz Interaktywny MF 

który wyliczy limity za nas.

W części D4 wpisuje się sumy kwot podatku VAT do zwrotu ze wszystkich wypełnionych załączników - przed ograniczeniem limitami. W następnej pozycji wyliczamy kwotę do zwrotu biorąc pod uwagę obowiązujące nas limity - obniżając je o kwotę ewentualnego wcześniejszego zwrotu (uzyskanego na podstawie poprzedniego wniosku w ramach pięcioletniego limitu).

Zwrot VAT za materiały budowlane 3

W części E opisujemy prace wykonane w ramach inwestycji, które pozwalają na ubieganie się o zwrot części VAT wydatkowanego na materiały budowlane - wymienione w załączniku do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Zwrot VAT za materiały budowlane 4

Decyzję określającą kwotę zwrotu Urząd Skarbowy wydaje w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku, a wypłata następuje w ciągu 25 dni od doręczenia decyzji. Jeżeli prawidłowość złożonego wniosku o zwrot VAT za materiały budowlane nie budzi wątpliwości, urząd nie wydaje decyzji i w tej sytuacji wypłata następuje w ciągu 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

 

Reasumując:

Dokumenty stanowiące podstawę do ubiegania się o zwrot części podatku VAT wydatkowanego na zakup materiałów budowlanych łatwo skompletować - osoba prowadząca inwestycję na pewno je przechowuje bez względu na to, czy będzie chciała się ubiegać o zwrot VAT, czy też nie.

Dzięki dostępności w Internecie interaktywnych druków wniosków, poprawne ich wypełnienie nie powinno sprawiać trudności.

 

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

  1. Przeprowadziłeś remont, wykończyłeś mieszkanie lub budujesz dom i mógłbyś skorzystać z prawa do odzyskania części VAT za zakupione materiały budowlane.
  2. Potrzebujesz kompleksowej informacji o wymaganych dokumentach do złożenia wniosku.

Podstawa prawna:

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Twoje Biuro Rachunkowe we Wrocławiu

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Zwrot VAT za materiały budowlane - część 2

Problem:

Jaką kwotę zapłaconego podatku VAT mam możliwość odzyskać, gdy staram się o zwrot VAT za materiały budowlane? Od czego zależy limit zwrotu ?

Zwrot VAT za materiały budowlane - limity kwot

Kwota VAT z wydatków na zakup materiałów budowlanych, jaką możemy odzyskać jest ograniczona. Limit obowiązuje dla okresów pięcioletnich. Czyli, w każdym pięcioletnim okresie (od złożenia pierwszego wniosku o zwrot) przy składaniu kolejnego wniosku (wniosek możemy składać maksymalnie raz w roku) pomniejszamy wysokość przysługującego nam limitu o kwoty zwróconego podatku VAT na podstawie poprzednich wniosków. Jednak przysługujący nam limit zwrotu wyliczamy przy składaniu każdego kolejnego wniosku od nowa - zależy on od aktualnej ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłoszonej przez Prezesa GUS w kwartale poprzedzającym kwartał, w którym składamy wniosek.

Może się zatem zdarzyć, że nawet po wykorzystaniu całego dostępnego pięcioletniego limitu w danym roku, możemy w następnym odzyskać jeszcze część wydatkowanej kwoty, dzięki temu, że limit wyliczony w kolejnym roku będzie wyższy niż w roku, w którym składaliśmy poprzedni wniosek. Aktualny limit wyliczamy bowiem na podstawie ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za kwartał poprzedzający i od tak wyliczonego limitu odejmujemy poprzednio odliczoną kwotę VAT, a do tej pory cena ta w każdym kwartale była wyższa niż w poprzednim.

Jeśli na przykład pierwszy wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane złożyliśmy 1 września 2006 r., to pięcioletni okres trwa do 31 sierpnia 2011 r. Od 1 września 2011 r. zaczyna się nowy pięcioletni okres, dla którego ustalamy nowy pięcioletni limit.

Należy także pamiętać o tym, że zwrot VAT dotyczy wyłącznie wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe, zatem jeśli remont dotyczy np. budowy lub remontu domu, którego część jest przeznaczona na cele usługowe, to zwrot VAT za materiały budowlane odzyskamy biorąc pod uwagę wydatki wyłącznie na część budynku o charakterze mieszkalnym.

Ponadto w żadnym wypadku nie można wnosić o zwrot VAT za związane z budową usługi (robociznę).

Cena 1 m2 ogłoszona w ostatnim kwartale 2011 r. przez Prezesa GUS (cena za III kwartał 2011 r.) wynosi 3988 zł i obowiązuje dla wniosków o zwrot VAT składanych w I kwartale 2012 r -  tutaj można znaleźć ceny 1m2 ogłaszane przez GUS

  

Zwrot VAT za materiały budowlane - limity na I kwartał 2012 r.

 

Limit kwoty VAT do zwrotu uzależniony jest także od następujących czynników:

  1. czy z tytułu kosztów tych samych materiałów w latach 2004-2005 korzystaliśmy z ulgi mieszkaniowej w rozliczeniu rocznym
  2. czy wymagane było pozwolenie na budowę dla inwestycji, której dotyczy wniosek.

 

Limity dla osób składających swój pierwszy wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane po 31 grudnia 2010 r.:

Kwoty zwrotu dla osób, które nie korzystały w latach 2004-2005 z ulg mieszkaniowych:

Możliwa kwota zwrotu:

Limit zwrotu:

Kwoty zwrotu dla osób, które korzystały w latach 2004-2005 z ulg mieszkaniowych:

Możliwa kwota zwrotu:

Limit zwrotu:

 

Limity zwrotów dla osób, które złożyły pierwszy wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane przed 1 stycznia 2011 r., a w 2011 lub 2012 roku składają kolejny wniosek:

Kwoty zwrotu dla osób, które nie korzystały w latach 2004-2005 z ulg mieszkaniowych:

Możliwa kwota zwrotu:

Limit zwrotu:

Kwoty zwrotu dla osób, które korzystały w latach 2004-2005 z ulg mieszkaniowych:

Możliwa kwota zwrotu:

Limit zwrotu:

 

 

Reasumując:

Kwota zapłaconego podatku VAT za materiały budowlane, jaką mam możliwość odzyskać zależy od terminu złożenia wniosku, skorzystania z ulgi mieszkaniowej w latach 2004-2005 oraz faktu, czy dla danej inwestycji wymagane było pozwolenie na budowę.

 

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

  1. Przeprowadziłeś remont, wykończyłeś mieszkanie lub budujesz dom i mógłbyś skorzystać z prawa do odzyskania części VAT za zakupione materiały budowlane.
  2. Zastanawiasz się, czy warto zainteresować się tym tematem - nie wiesz, jaką kwotę masz możliwość odzyskać.


Podstawa prawna:

 

Zapraszam do 3 części artykułu - wypełniamy wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane

 

Anna Łacinnik

Oswojonej Podatki - Biuro Rachunkowe Wrocław

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Podatek katastralny

podatek katastralny

Podatek Katastralny - co to jest i czy grozi nam w Polsce jego wprowadzenie ?

Podatek katastralny stanowi jeden ze sposobów opodatkowania nieruchomości. Wielkość podatku uzależniona jest od wartości katastralnej nieruchomości, czyli wartości wyliczonej specjalnie dla potrzeb tego podatku. Najczęściej podaje się, że będzie to wartość rynkowa, inna możliwość to wartość czynszowa, czyli ustalona na podstawie dochodowości nieruchomości - czynszu, jaki można uzyskać z najmu. Wysokość opodatkowania większości nieruchomości w Polsce zależy obecnie od jej powierzchni, co powoduje, że podatek od nieruchomości o tej samej powierzchni jest taki sam, bez względu na jej stan i położenie, a co za tym idzie, wartość danej nieruchomości. Podatek katastralny będzie zapewne bardziej sprawiedliwy, oczywiście pod warunkiem że podatek katastralny płacony za nieruchomości o niewielkiej wartości będzie niższy niż obecnie płacony podatek od nieruchomości.

Podatek katastralny - wady

Wśród wad wprowadzenia podatku katastralnego wymienia się najczęściej:

Podatek katastralny - przewidywane zalety wprowadzenia:

Podatek katastralny w Polsce - stan obecny

Prace nad wprowadzeniem podatku od wartości nieruchomości trwają w Polsce od 1994 r. Warunkiem wprowadzenia tej zmiany jest zakończenie modernizacji Ewidencji Gruntów i Budynków, Ewidencji Podatkowej Nieruchomości oraz Ksiąg Wieczystych. Prace na tym obszarze trwają.

Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne wprowadza obowiązek utworzenia i utrzymania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach (ZSIN).

Pismo Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii mówi o tym, że funkcjonalności ZSIN, będą wdrażane sukcesywnie w poszczególny powiatach w okresie najbliższych 3,5 roku, ale w kilku powiatach nastąpiło to już w 2011 lub na początku 2012 r. Oznacza to, że za 3 lata Polska będzie przygotowana technicznie do wprowadzenia podatku katastralnego

Wbrew temu, co często się mówi, Polska nie zobowiązała się w traktacie akcesyjnym do UE do wprowadzenia tego podatku już w 2012 r., nie oznacza to jednak, że temat ten będzie mocno odsunięty w czasie - podatek katastralny oznaczałby bowiem naprawdę spore dodatkowe wpływy do kas gmin.

 

Reasumując:

Podatek katastralny to sposób opodatkowania nieruchomości uzależniony od jej  wartości.

Uważam, że najprawdopodobniej zostanie on wprowadzony natychmiast po stworzeniu pełnego katastru nieruchomości w Polsce - pozostaje mieć nadzieję, że stawki nie będą tak porażające, jak te obowiązujące w innych krajach europejskich.

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

  1. Jesteś właścicielem małego mieszkania w mieście, za które spłacasz kredyt i obawiasz się, czy Twoje dochody wystarczą na pokrycie dodatkowych opłat zawiązanych z własnością tej nieruchomości.
  2. Nabywasz nieruchomość w złym stanie i zamierzasz ją wyremontować, ale obawiasz się, czy związany z tym wzrost jej wartości nie spowoduje konieczności opłacania podatku, na który Cię nie stać.

Podstawa prawna:

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Biuro Rachunkowe Wrocław

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Zwrot VAT za materiały budowlane - cz. 1

Problem:

Kiedy ulega przedawnieniu możliwość złożenia wniosku  i jakie warunki muszę spełnić, żeby uzyskać zwrot VAT za materiały budowlane ? Czy możliwość odzyskania VAT będzie zlikwidowana ?

Możliwość ubiegania się o zwrot VAT za materiały budowlane (precyzyjnie - zwrot części tego podatku!) wynika z faktu, że przystąpienie Polski do Unii Europejskiej spowodowało wzrost stawki VAT dotyczącej części materiałów budowlanych - poprzednio wynosiła ona 7%, po wejściu do Unii - 22 %. Ustawodawca dał nam prawo do występowania o zwrot różnicy w podatku VAT od udokumentowanych wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe po 30 kwietnia 2004 r.

Możesz więc wnioskować o częściowy zwrot VAT z wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi w czasie od 1 maja 2004 r. do dnia złożenia wniosku. Jest to jedyny limit czasowy, jaki obowiązuje w tym zakresie. Możliwość ubiegania się o zwrot nie ulega przedawnieniu.

Zwrot VAT za materiały budowlane - warunki do spełnienia

Warunki, jakie musimy spełnić, aby ubiegać się o zwrot VAT:

  1. dotyczy osób fizycznych, które nie wykonały robót budowlanych w ramach działalności gospodarczej - nie były płatnikami VAT,
  2. jeśli małżonek poniósł wydatki mieszkaniowe w ramach prowadzonej działalności, drugi małżonek nie może skorzystać z ulgi,
  3. wydatki zostały poniesione w związku z:
  1. budową domu mieszkalnego,
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne,
  3. przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, lub jego części (np. pomieszczenia) na cele mieszkalne,
  4. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
  5. za remont uznaje się także prace wykończeniowe domów lub mieszkań oddanych w stanie surowym, szczegółowy wykaz robót uprawniających do ubiegania się o zwrot został zamieszczony w Ustawie,

Zwrot VAT za materiały budowlane - podsumowanie wstępne

Obecnie nie ma podstaw do obaw, że możliwość odzyskania części podatku VAT od wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe będzie w 2012 r. zlikwidowana. Gdyby ustawodawca miał zamiar zlikwidować to uprawnienie, to miałby obowiązek chronić prawo do wystąpienia o zwrot VAT za materiały budowlane - jako jedno z praw nabytych obywateli - poprzez wskazanie z odpowiednim wyprzedzeniem zasad oraz terminu końcowego, w którym daje możliwość wnioskowania o zwrot VAT za okresy wcześniejsze.

 

 

Reasumując:

Możliwość złożenia wniosku nie ulega przedawnieniu. Warunki, jakie należy spełnić, aby odzyskać VAT za materiały budowlane są szczegółowo określone w Ustawie. Wszystko wskazuje na to, że możliwość odzyskania VAT nie będzie zlikwidowana w 2012 r.

 

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

Przeprowadziłeś remont, wykończyłeś mieszkanie lub budujesz dom i chcesz skorzystać z prawa do odzyskania części VAT za zakupione materiały budowlane.

 

Podstawa prawna:

 ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2005 r. nr 177, poz. 1468 z późn. zmianami) - Ustawa

 

Zapraszam do drugiej części tego artykułu

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Biuro Rachunkowe Wrocław

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie.

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Podatek od spadku

Problem:

Czy spadkobierca może być zwolniony z tego podatku ?

Podatek od spadku pobierany jest na podstawie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jest to podatek od przyrostu masy majątku, wpływający do kasy gminy. Podatnikami są osoby fizyczne, które nabyły własność rzeczy i prawa majątkowe w szczególny sposób, wymieniony w ustawie. Podatek ten należny jest od nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych w wyniku między innymi:

W jakich sytuacjach nie jest pobierany podatek od spadku i darowizny?

Podatek od spadku lub darowizny nie jest pobierany od nabycia:

W niektórych przypadkach podatek pobierany jest przez płatnika (notariusza): umowa nieodpłatnego zniesienia współwłasności, umowa darowizny w formie aktu notarialnego. Nie dotyczy to jednak stwierdzenia praw do spadku u notariusza. W tym i pozostałych przypadkach podatnicy zobowiązani są do złożenia zeznania podatkowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Do zeznania dołączyć należy dokumenty, z których wynika wysokość podstawy opodatkowania, np.: orzeczenie sądu, testament, umowa, ugoda, zaświadczenie z banku o nabyciu praw do wkładu oszczędnościowego, zaświadczenie towarzystwa funduszy inwestycyjnych o nabyciu jednostek uczestnictwa.

Podatek od spadku i darowizny - wysokość podatku i jego wyliczanie

Wysokość podatku od spadków i darowizn zależy od grupy podatkowej, do której zaliczany jest nabywca. Ustawa wymienia 3 grupy podatkowe:

  1. grupa I - małżonek, zstępny, wstępny, pasierb, zięć, synowa, rodzeństwo, ojczym, macocha i teściowie,
  2. grupa II - zstępni rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa, rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych,
  3. grupa III - pozostali nabywcy.

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku.

Ponad Do Podatek wynosi
I grupa podatkowa
10 278 PLN 3%
10 278 PLN 20 556 PLN 308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł
20 556 PLN 822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł
II grupa podatkowa
10 278 PLN 7%
10 278 PLN 20 556 PLN 719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10 278 zł
20 556 1 644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20 556 zł
III grupa podatkowa
10 278 12%
10 278 PLN 20 556 1 233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł
20 556 2 877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł

Wartość, do której nabycie jest wolne od opodatkowania zależy od grupy podatkowej, do której zaliczany jest nabywca:

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż raz, do wartości ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (ma to zastosowanie w przypadku darowizny).

Podatek od spadku - zwolnienia:

 

Reasumując:

Istnieje wiele sytuacji, w których spadkobierca może być zwolniony od podatku od spadku.

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

Dziedziczysz ruchomości lub nieruchomości i chcesz wiedzieć, czy i w jakiej wysokości podatek musisz zapłacić.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 1983 r. Nr 45, poz. 207 z późn. zmianami)

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Twoje Biuro Rachunkowe we Wrocławiu 

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Kwota wolna od podatku - co to jest, ile wynosi, kiedy można ją stosować?

Problem:

Jaką kwotę w roku możesz zarobić bez konieczności zapłaty podatku dochodowego ?

Kwota wolna od podatku to dochód, który podatnik - osoba fizyczna może osiągnąć w danym roku podatkowym bez obowiązku zapłaty podatku dochodowego. Podatek pobiera się od dochodu przekraczającego tę kwotę (obliczonego z uwzględnieniem wszelkich dozwolonych zwolnień, ulg i odliczeń).

W 2011 r. kwota wolna od podatku wynosi 3 091 zł.

Na podstawie tej kwoty oblicza się kwotę zmniejszającą podatek - wynosi ona w tym roku 556,02 zł. Jest to wartość, którą należy odliczyć od podatku obliczonego po uwzględnieniu łącznych przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych w danym roku podatkowym.

Kwota wolna od podatku ma zastosowanie wyłącznie do dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, czyli obliczanych według skali podatkowej opisanej w art. 27 updof:

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

18% minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr

85 528

14 839 zł 02 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł

Dotyczy więc między innymi dochodów z umowy o pracę, zlecenia, umowy o dzieło, a także opodatkowanych na zasadach ogólnych dochodów z działalności gospodarczej.

Przykład:

W 2011 r. podatnik, po uwzględnieniu wszelkich zwolnień, ulg i odliczeń podatkowych, osiągnął łączny dochód w wysokości 18 000 zł. Z tej kwoty należy wyliczyć 18%, co daje 3 240 zł, a następnie od tak obliczonego podatku należy odjąć kwotę wolną od podatku - 556,02 zł. Zatem podatek należny za 2011 r. wynosi, po zaokrągleniu do 1 zł: 2 684 zł.

W terminie do 30.04.2012 r. podatnik musi wpłacić do US różnicę między wpłaconymi w ciągu roku zaliczkami na podatek dochodowy lub ewentualnie zawnioskować w zeznaniu rocznym o zwrot nadpłaty.

Kiedy kwota wolna od podatku nie ma zastosowania?

Dochody wyłączone z opodatkowania na powyższych zasadach, od których nie ma możliwości odliczenia kwoty wolnej od podatku:

  1. spadki i darowizny,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym, 19% podatkiem liniowym,
  3. przychody ze sprzedaży nieruchomości,
  4. odsetki od prywatnie udzielanych pożyczek,
  5. dochody z odsetek na kontach osobistych.

Bardzo korzystny dla podatników jest fakt, że złożenie rocznego zeznania podatkowego wspólnie z małżonkiem lub w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dziecko pozwala na uwzględnienie kwoty wolnej od podatku w podwójnej wysokości, nawet jeśli jeden z małżonków nie uzyskał żadnych dochodów.

Należy pamiętać, że uzyskanie w danym roku podatkowym dochodu nie powodującego obowiązku zapłaty podatku dochodowego nie zwalnia z obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego.

 

Reasumując:

Kwota wolna od podatku to dochód, który podatnik - osoba fizyczna może osiągnąć w danym roku podatkowym bez obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

  1. Uzyskujesz bardzo niskie dochody i chcesz wiedzieć, jaki jest pułap dochodu, od którego należy już zapłacić podatek.
  2. Czy kwota wolna od podatku dotyczy wszystkich rodzajów dochodów ?
  3. Jaka jest kwota wolna od podatku przy wspólnym rocznym rozliczeniu z małżonkiem i rozliczeniu w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dziecko ?

 

Podstawa prawna:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zmianami) - updof

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Biuro Rachunkowe Wrocław

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM:

Samochód w firmie - kredyt czy leasing ?

Problem:

Kredyt czy Leasing? Chcemy kupić samochód do naszej firmy. Jaki sposób finansowania będzie korzystniejszy?

 

Wobec bardzo szerokiej oferty rynkowej i dużej konkurencji zarówno w zakresie kredytu samochodowego, jak i leasingu, całkowity koszt, jaki podatnik poniósłby na nabycie samochodu firmowego korzystając z różnych form finansowania może być bardzo zbliżony.

Zatem na decyzję, czy do sfinansowania nowego zakupu posłuży nam kredyt czy leasing, wpływ mają inne czynniki wynikające ze specyfiki tych form finansowania. Warto zwrócić uwagę na te najważniejsze:

 

Kredyt samochodowy


Leasing



Kredytobiorca od początku jest właścicielem pojazdu, chyba że jako zabezpieczenie umowy bank stosuje przewłaszczenie.


Leasingobiorca musi dodatkowo dokonać wykupienia pojazdu na własność, przez cały okres obowiązywania umowy leasingu operacyjnego właścicielem auta pozostaje leasingodawca.

Kredytem można sfinansować zakup samochodu do 100% jego wartości.

Konieczna jest chociaż minimalna, pierwsza wpłata.

Możliwość przedłużenia lub skrócenia okresu kredytowania w trakcie trwania umowy jest przeważnie łatwo dostępna i dość tania.

Możliwość przedłużenia lub skrócenia okresu leasingu w trakcie trwania umowy jest trudno dostępna i kosztowna.

Kredytobiorca ma możliwość sprzedaży auta i zakupu innego jednocześnie spłacając kredyt, pod warunkiem, że jako zabezpieczenia umowy bank nie zastosuje przewłaszczenia.

Leasingobiorca nie ma możliwości sprzedaży pojazdu czy wymiany go na inny - w leasingu operacyjnym nie jest jego właścicielem.

Przeważnie istnieje możliwość zawieszenia spłaty kredytu.

Większość firm leasingowych nie daje możliwości zawieszenia umowy leasingu.

Minimalny okres kredytu wynosi nawet 3 miesiące.

Minimalny okres leasingu operacyjnego wynosi 2 lata.

Zdobycie kredytu wymaga więcej czasu ze względu na formalności.

Uzyskanie leasingu zajmuje mniej czasu i wymaga mniej formalności..

Podpisanie umowy kredytowej powoduje zmniejszenie zdolności kredytowej - kredyt jest ujawniany w BIK.

Podpisanie umowy leasingowej nie wpływa na zdolność kredytową - zobowiązania leasingowe nie są ujawniane w BIK.

Od strony podatkowej:

W koszty działalności gospodarczej podatnik wlicza odsetki zapłacone od kredytu firmowego oraz amortyzację samochodu. W koszty działalności gospodarczej co miesiąc wliczamy pełną ratę leasingową netto (bez kwoty VAT).
Minimalny okres amortyzacji dla nowego samochodu wynosi 5 lat, używany można zamortyzować w ciągu co najmniej 2,5 roku. Okres leasingu może być krótszy niż okres amortyzacji, co pozwala znacznie zwiększyć koszty w krótszym okresie, a co za tym idzie bardziej obniżyć dochód i podatek w tym okresie niż przy zastosowaniu amortyzacji.
Sfinansowanie zakupu samochodu kredytem pozwala od razu odliczyć całą naliczoną przez sprzedawcę kwotę VAT (w przypadku samochodu osobowego 60% VAT naliczonego, nie więcej niż 6.000 złotych). Sfinansowanie zakupu samochodu przy pomocy leasingu pozwala na odliczanie co miesiąc kwoty VAT naliczonej od czynszu leasingowego (dla samochodu osobowego 60% VAT naliczonego w danym miesiącu, nie więcej niż 6.000 złotych w całym okresie  umowy).

 

Reasumując:

Każda z opisanych form finansowania samochodu firmowego charakteryzuje się szczególnymi, odmiennymi cechami i każdy podatnik musi podjąć decyzję o jej wyborze mając na względzie indywidualne potrzeby i specyfikę swojej działalności.

 

Zastosowanie/Kiedy możesz mieć taki problem:

Zamierzasz nabyć samochód, który chcesz wykorzystywać do prowadzonej działalności gospodarczej i stoisz przed dylematem, jaki sposób finansowania będzie dla ciebie najkorzystniejszy - kredyt czy leasing, biorąc pod uwagę właściwości tak podatkowe jak i proceduralne obydwu rodzajów finansowania.

 

Podstawa prawna:

 

Anna Łacinnik

Oswojone Podatki - Biuro Rachunkowe Wrocław

 

Niniejsze wyjaśnienie nie stanowi czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym z dnia 5.07.1996 r. Autor nie ponosi odpowiedzialności za wnioski i czynności podjęte na jego podstawie. 

[break]

JEŚLI POWYŻSZY ARTYKUŁ CI SIĘ SPODOBAŁ, POLEĆ GO PROSZĘ SWOIM ZNAJOMYM I PRZYJACIOŁOM: